måndag 1 september 2008

Skolfoton retuscheras – är det okey?

Vad barn och unga gör med sina personliga bilder på sin privata dator på fritiden är en sak. Absolut kan det vara problematiskt och ett jätte ansvar för alla föräldrar men det är dock nått som sker utanför skolans ramar. När jag under förra veckan möttes av artiklar om företaget skolfoto.se nya satsning av ”glamour retusch” , där barn och unga kan ändra sitt utseende på sitt skolfoto, snea näsor, finnar eller andra prickar som tydligen inte ska få vara kvar. Jag blir vansinnig när vuxna människor profitera på barn och ungas dåliga självkänsla. (Jag vet det görs hela tiden men låt oss aldrig sluta uppröras!!) Hallå detta är barn som redan lever i en utseendefixerad värld där det ständigt är press och stress över kläder, smink och utseende låt oss för guds skull inte som vuxna förstärka eller understryka att man inte duger som man är..

Nä, finns inget egentligen mer att säga än att det är helt sjukt!!!!!!!
Ahhh!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller verkligen med dej, det är verkligen sjukt. Hoppas att skolledare och föräldrar protesterar så att dom ändrar sej!

linlasj sa...

Det är sjukt. Det är för ytlig fixering i samhället. Den är inte sund.

Man kan tänka sig en situation när en yngling inte vill vara med för att hans eller hennes acne är bara för mycket. Men jag menar. Men hallå. Det ÄR ju bara så det såg ut.

Kan inte påminna mig att någon för 30 år sedan inte ville vara med på grund av det. Förståelsen för hur det var att vara tonåring var högre. Känns det som. Menar inte att det var bättre förr. Bara att det liksom inte var så ytfixerat som nu.