torsdag 11 september 2008

Mobbning kostar samhället massor med pengar!

Mellan 100 till 300 människor begår självmord varje år på grund av arbetsrelaterad mobbning. Mobbning och självmord ett tabubelagt ämne. Trots att de samhällsekonomiska kostnaderna för mobbning är enorma, långt över 30 miljarder kronor om året, så verkar ingen, höja ett ögonbryn. Enligt SOU 1999:69, Individen i arbetslivet och många senare rapporter, bland annat från SCB, upplevde sig över 300 000 - varav 75 procent kvinnor inom offentlig sektor - personer vara mobbade av sina arbetskamrater eller chefer, alltså ungefär åtta procent av alla anställda.

Utredningen noterade bland annat att "dålig organisation, svag ledning, liksom neddragningar och därmed ökande stress i arbetslivet är grogrund för mobbning".

Utredningen noterade, att mellan 10 000 och 30 000 långtidssjukskrivningar, oftast med diagnosen utmattningsdepression, förknippas med kränkande särbehandling/mobbning och att mellan 100 till 300 självmord per år sker till följd av dessa kränkningar.

Två till fem gånger så många människor begår alltså självmord på grund av arbetsrelaterad mobbning, jämfört med antalet fysiska olycksfall på arbetsplatser med dödlig utgång.

2 kommentarer:

linlasj sa...

Det är för jäkligt. Detta visste jag inte alls.

Men jag är inte förvånad när jag läser det. Det liksom stämmer på något vis. Det kan inte var arbete som gör att folk går i väggen. Utan annat.

Jag brukar traditionellt misstänka att man lättare går i väggen om man slits mellan två poler, barn <> föräldrar, elever <> rektor/föräldrar, patienter <> överläkare etc etc. Alltså offentlig sektor är mer utsatt. Det är inte vetenskapligt, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Samma sak kan uppstå i det så kallade näringslivet. Att man slits mellan två motpoler.

Om man sedan lägger på rena mobbingsfasoner, som jag hört om på nära håll, så klarnar det. Dårpellar och dårpellor trycker dit andra människor och njuter sannolikt av det. Det är för jäkligt.

Anonym sa...

Dags att göra ett samarbete med fackförbund...