torsdag 18 oktober 2007

Mamma är större än Britney

Jag skrev tidigare att jag väntade på att få ta del av en ny stor undersökning om ungas (15-25 år) medie- och kommunikationsvanor. Nu har jag fått den, och den har väl inte direkt fått mig att revidera allt jag trodde sen tidigare. Men några saker fick mig att höja litegrann på ögonbrynen:

• När man frågar ungdomar vem de ser upp till och har som förebild är det absolut vanligaste svaret någon i familjen. Känns ganska trösterikt och kanske lite förvånande att mamma är en större hjälte än Britney eller Paris.

• Det går fort när ett medium börjar kännas passé. Lunarstorm kommer nu bara på åttonde plats när ungdomarna själva ska svara på vilka sajter de besöker mest. Youtube är överlägsen etta. Så många som 3 av 10 säger att de tidigare har använt Lunarstorm men har lagt av. Däremot verkar de som faktiskt är kvar vara väldigt lojala och sätter stort värde på Lunarstorm.

• Vecko- och månadstidningar står inte särskilt högt i kurs. Bara några få procent anger tidningar som Vecko-Revyn och Cosmo som de tidningar de läser mest. I stället är dagstidningar helt dominerande. (Av veckotidningar som man ändå läser är det också lite intressant att Illustrerad Vetenskap, alltså inte Moore eller Slitz, hamnar överlägset högst bland killarna.)

Inga kommentarer: