"Killtidningen" FHM lägger ner i Sverige. Skönt att se att marknaden för den här typen av flåsiga silikonmagasin kanske inte var så stor som det verkade ett tag. Det var ju inte så länge som självaste SLITZ gick ut och sa att man skulle byta inriktning och utropade att "grabbigheten håller på att dö ut" (även om jag i ärlighetens namn inte kan se att det har blivit så stor skillnad än, i alla fall inte på deras hemsida).
I min värld är de här tidningarna tidskriftsmarknadens svar på Ny Demokrati. Kortlivade populister som apellerar till människors lägsta sidor. Dragningskraften var nog mest att de vågade vara så politiskt inkorrekta. Typ "Äntligen någon som vågar säga rakt ut att det grabbar helst av allt vill är att kolla på nakna silikonbrudar", jfr. "Äntligen nån som vågar säga rakt ut att invandrare stjäl".
Som tur är verkar det som att människor så småningom vaknar upp och inser att sanningen inte är så enkel. När nyhetens behag väl har lagt sig så är väl allt man har kvar en helårsprenumeration på en kass tidning eller en samling galningar i riksdan. Och en unken känsla av chauvinism, fördomar och förlegad människosyn.
En liten hård kärna av osäkra människor kommer väl att fortsätta hävda att Café var bättre innan det blev en modetidning och att Ny Demokrati hade rätt. Men förhoppningsvis blir de färre och färre.
torsdag 25 oktober 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar