tisdag 12 februari 2008

"Förlåt för att jag är man"

Igår kväll genomförde jag mitt föredrag om att vara kvinna och ledare. Det var länge sedan jag ägnade så mkt tankar innan ett specifikt föredrag. Hur ska jag på kort tid få fram en sån grundläggande samhällsfråga som maktstrukturer? Att snabbt lyckas slå hål på fördomar och myter. Jag satte på mitt allra snabbaste energitempo och körde en enkel smekning av det självklara att vi kvinnor har sämre möjligheter än män på nästan alla områden i livet och att den som påstår något annan ljuger! Att kvinnor är underordnade i samhället är något som vi alla vet och de som inte tror på det är okunniga. Nått sånt och så blandade upp med en rad målande exempel.

Samtidigt som jag talade kunde åskådarna sms:a in synpunkter och frågor till mig så när jag pratat klart kom dessa upp på en storbildskärm: ”förlåt för att jag är man", "måste vi alla vara lika - vi är ju ändå olika”. Jag skulle alltså ge respons på dessa. Ni förstår, vem blir förvånad? Sorgligt nog ingen. Efter trettio minuter redovisning av vårt icke jämställda land, våra galna maktstrukturer så kommer någon med kommentaren "måste vi vara lika??". Som om jag någonsin pratat om att vi människor ska vara lika! Ha ha ha.. jag både skrattar och gråter! Jag gjorde iallafall kvällen grand final genom att hälla ut ett stort glas vatten över moderatorn och mig själv (av misstag naturligtvis).

Inga kommentarer: