måndag 26 november 2007

HBTQ och glada horor i branschpressen

Läser i Resumé att Aftonbladet.se ska starta en särskild avdelning om "hbt-relationer". Och visst, det är väl på tiden att även andra relationer än den standardiserade normalvarianten blir synliggjorda. Men jag köper inte resonemanget om att det behövs en specifik underrubrik för bara hbtq-relationer (q ska vara med då queer är ett viktigt tillägg). Även om syftet är gott så leder det tankesättet oundvikligen till att hbtq-personers relationer ses som något i grunden väsensskilt från andra relationer. Kärlek och relationer är universiella begrepp och rubriker som borde omfatta alla människor. Punkt.

Jag är över huvud taget otroligt trött på att hela tiden ska defineras och dras gränser mellan olika typer av relationer, eller "sexuella läggningar". Ett begrepp som jag starkt ogillar för övrigt. Själv har jag aldrig tyckt att det har känts rimligt att kategorisera mig som antingen bisexuell, homosexuell eller heterosexuell. Varför ska man över huvud taget behöva beskriva sin kärlek som en "läggning"? Och dessutom en sexuell sådan? Merparten av all mänskliga relationer handlar trots allt rätt lite om just sex.


***

Scrollar vidare lite på sajten, och ser den sedvanliga rapporteringen om HM:s julkampanj. Även om den i år har fått lite konkurrens av avslöjandet om barnarbete. Orkar inte ens tycka nåt om dom här kampanjerna längre. Suck.

***

Och så ännu lite längre ner en artikel om Vecko-Revyns inlägg i sexköpsdetbatten. Ett utmanande glossig bild på en halvnaken tjej med rubriken "Jag säljer sex – och gillar det". Den glada horan förkroppsligad. Tidningen försvarar artikeln med det gamla vanliga resonemanget, typ "vi har inget moraliskt ansvar eftersom Vecko-Revyn är en tidning för vuxna kvinnor och inte för tonårstjejer". Vilket självklart inte är sant. Vet inte riktigt vad man ska säga mer än föräldrar, fördjud era tonårsbarn att läsa veckorevyn. Herregud, ta ansvar.

Inga kommentarer: