fredag 26 juni 2009

Politiker sviker – pinsam jobbgaranti för unga!

Under mina 3 år på AMS (numera Arbetsförmedlingens huvudkontor) så kämpade jag stenhårt med att ta fram en strategi och struktur för arbetet med unga arbetslösa, vilket var helt klart lättare sagt än gjort. Efter regeringsskiftet 2006 så rådde ett vakuum i hur Arbetsförmedlingen skulle arbeta med unga. Alla väntade på en ny förordning, den levererades mycket senare än utlovat. När den väl var på plats så gällde det ju att fylla förordningens fina meningar med reellt och praktiskt innehåll. Jag och mina kolleger tog fram metodstöd, övningar och aktiviteter att använda i arbetet med att stödja unga människor ut på arbetsmarknaden. Det var både svårt och stundvis mycket frustrerande. Av primärt ett skäl! Vilket var att regeringen vill att unga människor ska coachas till jobb och inte låsas in i massa åtgärder och program. Visst det håller jag med om, unga människor ska in åka in och ut i programåtgärder utan att först testa söka ”riktigt” jobb. Men att vänta med att ge unga stöd är helt galet och förödande för samhället. Det som förordningen nu säger är att ungdomar (alla under 26 år) måste vänta 3-6 månader innan de kan få konkret stöd som utbildning och praktik, ett stöd som ger dem både arbetslivserfarenheter och kanske kompletterande yrkesutbildning, referenser och kontakter. Så det är inte undra på att jag sätter frukostflingorna i halsen i morse när jag läser att Littorin tycker att Arbetsförmedlingen tolkat förordningen fel!! Af ställde många frågor till departementet för att få stöd i tolkningen och fick hela tiden samma svar, praktik efter 6 månader, inga tidiga åtgärder. Det står i förordningen ”..i normalfallet..”. Jag ville uppmuntra arbetsförmedlarna att göra en fri tolkning för att kunna ge de ungdomar som behöver praktik och arbetsmarknadsutbildning men detta ville inte regeringen så ledningen fick ge hårda direktiv till Af kontoren att inte godkänna praktik om det inte var allt annat än "normalfall". Så snacka om bristande trovärdighet och tvärvändning från Mr Littorin när han nu anser att Af borde använda "sunt förnuft" i tolkningen.

Hela den här jobbgarantin för ungdomar håller inte måttet. Jag är övertygad om att det är helt avgörande med snabba åtgärder. Som 18 åring så är en månad en evighet och har du aldrig haft ett jobb tidigare så förlorar du självförtroendet snabbare än andra. Dessutom kan inte Arbetsförmedlingen ge "starta eget bidrag" till unga personer under 25 år.

Säger bara skärpning regeringen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har helt rätt Sara ! Ytterligare ett problem är att - väl inne i jobbgarantin för ungdomar(UGA) så begränsar förordningen möjligheten till praktik till max 3 mån av de 15 månader UGA man anvisas till.
För de som aldrig jobbat förut är det jätteviktigt att kanske pröva 3+3+3 månader på olika platser!!! ÅH.... va arg jag blir när en förordning som formulerats i en högkonjunktur ska realiseras i en lågkonjunktur....och allt som blir fel läggs på arbetsförmedlarna....
Politiken måste ta sitt ansvar/Jeanette