onsdag 1 juli 2009

Almedalen kokar men vad pågår?

Slutligen på plats i ett kokande Visby där en rekord stor Almedalvecka pågår. I år är det över tusen seminarier och tusentals deltagare i form av media människor, organisations representanter, företag och lobbyister. Ikväll var det Mauds stund för partiledartal, ett rätt svalt och urvattnat tal som mestadels innehöll kritik mot oppositionen snarare än egna vision och planer. Hon inledde med att lyfta jämställdhetsfrågor men enbart genom att kritisera Socialdemokraterna. Hon pratade om miljö och företagande, inget om skolan (för det är Björklunds fråga) och inte heller något om jobben (för det gjorde ju Björklund igår). Jag blev inte inspirerad eller fylld av framtids hopp och tro. Nog borde väl ända en partiledare kunna sprida en viss magi en varm juni dag med hundratals intresserade på gräsmattan framför en? Men hennes dialekt och klara stämma gillar jag.

Jag har hunnit med två möten och en middag, fått en del inblick i vad som pågått under veckan så här långt (det jag missat). Det verkar vara miljö, sysselsättning och entreprenörskap som är de ämnen de snackas mest om här enligt middags sällskapet. men vad som egentligen pågår får jag återkomma kring efter morgondagen. 08.00 är första seminariet.

1 kommentar:

linlasj sa...

Förstår inte hur man genom att kritisera andra kommer framåt överhuvudtaget. Det borde liksom inte gå.