fredag 12 juni 2009

Mellan liv och död?

Hur kan man i tonåren prata om att döda? Hur är detta möjligt? En sexton årig flicka hittas död i en skogsdunge. Bland skolkamrater och andra tonåring så släcks en ung flickas liv. I Sverige, mitt i välfärden med alla möjligheter som serveras. Hur är detta möjligt? Jag vet inte vad som hänt eller hur det kunde ske men jag funderar över hur man överhuvudtaget kan tänka på död, att döda när man är så ung? Liv är det dyrbaraste vi har och framtid ligger alltid framför oss. Och allt vad vi än drömmer om så är det faktiskt möjligt i vårt land. Absolut inte enkelt men ändå möjligt. Att hata, var arg, besviken, sårad tom galen av ilska MEN att döda? Hur är det möjligt?

I alla tidningar ställs denna fråga och det debatteras och spekuleras. Föräldrarna svek och bristande ansvar! Absolut men var är värderingarna? Rätten till liv? Ansvar för varandra? Medvetenhet att handlingar aldrig kan bli ogjorda. Vem tar sig rätten att döda? Oavsett ålder så är detta helt grundläggande och var tog det den grunden vägen?

1 kommentar:

linlasj sa...

Håller med dig om att det måste vara något värde som gått förlorat i människors medvetande.

Det är mycket mycket sorgligt. Gråter då och då när jag läser om det. Mest när jag läser meddelanden på den mördades blogg.

Jag tror det finns en massa frustration bland tonåringarna idag. Som någon måste ta hand om. Alltså inte bara mobboffer, det är bara toppen på isberget.