tisdag 9 juni 2009

Våldtäkt som vapen i krig!

Under en enkel måndagsmiddag med kära vänner igår så berättade var och en om vad som hänt sen sist vi sågs, både i jobbet och privat. Ena vännen hade fått en spännande praktikplats efter senaste studierycket, den andra hade varit som sjukvårdare mitt i brännande allvar i dagsaktuell trategi i en Stockholmsförort och den tredje har precis påbörjat ett nytt jobb som innefattar samordning av utbildning i uppdrag av FN. Snacka om spännande skara kompisar som skapade högljudd diskussion vid middagsbordet.

Jag blev så engagerad av ena vännens prat om FN:s säkerhetsråd och resolution 1820 att jag fick lov att läsa mer om den idag. Hamnade mitt bland artiklar om kriget i Kongo och de grymma våldtäkterna på kvinnorna där. Fick en obehaglig insikt i konsekvenserna av att man våldtar kvinnor i krig. Det är ju såklart så att när man förstör kvinnan och hennes underliv förnekar man samhället en chans till nästa generation. Att det alltså inte enbart handlar om den grymma misshandeln utan och även att förstöra framtidsutsikter och hopp om en ny tid efter kriget.

Våldtäkt i krig är inte heller en ovanlighet. Minst 50.000 kvinnor våldtogs under Bosnienkriget, som pågick i nästan fyra år. Uppskattningsvis 15 000 kvinnor om året våldtas i den krigshärjade kongolesiska provinsen Sydkivu, och säkert lika många till i Nordkivu. Detta sker nu! I modern tid.

De drabbade kvinnorna inte bara våldtas, utan misshandlas ofta så grovt att deras underliv skadas för alltid. Deras män och släktingar mördas och barnen tvingas titta på medan rebeller, armésoldater eller beväpnade banditer våldför sig på mammorna.

FN:s säkerhetsråd förlängde nyligen mandatet för FN:s fredsstyrka i Kongo, berättar min kompis. Totalt finns cirka 17.000 FN-soldater i landet, vilket är enligt min vän den största FN-insatsen i världen just nu. I fjol antog alltså FN:s säkerhetsråd resolution 1820 som officiellt klassificerar våldtäkt som vapen och ett hot mot internationell fred och säkerhet.

Kriget i Kongo är fruktansvärt men omvärlden reagerar inte. Denna märkliga värld!

1 kommentar:

linlasj sa...

När jag blev medveten om att våldtäkter används som vapen i krig fick jag nästan gå någonstans och kräkas. Det är så vedervärdigt, och jag fattar inte vad det är för människor som utför dåden.