söndag 13 april 2008
Fri eller manipulerad vilja?
Perioden från tidig barndom till 25-årsåldern är en tid som utforskas med allt större frenesi. För ett tiotal år sedan rådde ett relativt ointresse för vad unga konsumenter tänkte och tyckte. Nutidens medvetna unga kosumentera är uppvuxna med gigantiskt infomationsflöde och de betraktar reklamen som självklar och är därför mer skeptiska till marknadsföringens manipulativa drag. Enligt många undersökningsföretag så är just undersökningar om unga nästan det enda som efterfrågas. För att nämna några exempel: Orvesto junior som mäter 7-14 åringars mediavanor, Lunarstorm har under flera år undersökt ungas attityder och mediaval genom att använda sig av sina medlemmar, Kairos future gör årligen sin "Global youth" rapport, där 17 000 unga från hela världen studeras, MTV:s "Youth lab" är dock inte till salu men görs för att finkalibrera tvsändningar och optimera Mtv som marknadsföringskanal, Ungdomsbarometern har studerat ungdomars livsstil sen ibörjan av 90 talet och deras rapporter är ständigt efterfrågade. Alla dessa kartläggningsmetoder bygger på de kartlagdas medverkan. Samtidigt vet vi att marknaden för nya typer av program och metoder där man kan kartlägga unga i det fördolda. Den mest omtalade är världscommunityn facebooks annonssystem Beacon, som tilexempel håller koll på medlemmarnas nätvanor, även när de inte är inloggaden i själva nätverket. Allt detta för att kunnna göra individuellt anpassad reklam och kommunikation. Jag undrar vad leder detta till i framtiden och om de någonsin kommer kunna överlista den unga generationen. Förmodligen inte. Men vi kan nog alla hålla med om att den fria viljan är så fri längre.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar