torsdag 22 januari 2009

Det har förändras, fler och fler ger sig in i socialt arbete!

Är mitt uppe i researcharbete och imponeras av allt jag läser om på nätet. Vilket område jag än ”googlar” så dyker det upp mängder av träffar, länkar som vittnar om spännande satsningar och människor. Det görs så många bra internationella projekt runt om i världen. När jag väljer att bara se det positiva, alla krafter som verkar för en bättre värld så överöses jag av kloka, smarta lösningar och människor som vigt sitt liv till att förändra. När jag klickar mig vidare och snurrar in i sökandet så får jag läsa om mindre satsningar som gjort reell impact även fast förutsättningarna nästan varit helt omöjliga. Det kliar i mina fingrar att hitta en väg, en spår att själv få börja bygga och jobba igen. Det snurrar i huvudet av alla idéer viljor och önskemål. Det får mig att le, glädjas över hur många som kämpar, sliter, jobbar och vill göra gott. Att det rör på sig, företag, företagare, entreprenörer, filantroper, ungdomar, alla vill hjälpa, hitta nya lösningar och ger sig in i den sociala sektorn och bidrar. Det har hänt något, intresset är större och nästan alla företag ser det som självklart att ha ett socialt engagemang. Det är bra. Det behövs.

1 kommentar:

linlasj sa...

Gjorde samma reflektion när jag bläddrade i en reklampryl på Wayne's i Linköping.

Det var företaget Gnistra som skrev om just sociala program på internet och företagets sociala engagemang.

Det är en bra väg som företagen väljer att gå.