tisdag 4 mars 2008

Jag och Investors VD

Nu händer det... Idag drar vi igång en satsning där 22 av Sveriges absolut största och mäktigaste chefer ställer upp som mentorer för långtidsarbetslösa unga. Det är en sjukt mäktig lineup vi har fått ihop, sådana som Annika Falkengren, Anitra Steen, Eva Hamilton och ett gäng till på samma nivå är med (och jo, det är en del män också). Mer info och hela listan på mentorer finns här.

Jag tror att det här kan bli hur häftigt som helst, jag skulle gärna vara en fluga på väggen när exempelvis Investors vd Börje Ekholm har sitt första peppningsmöte med en 19-åring från Skärholmen som tidigare inte ens har lyckats få komma på en arbetsintervju.

Igår hade jag nöjet att träffa mentorerna. Nästan alla hade trots fulltecknade kalendrar lyckats ta sig tid för ett uppstartsmöte på Nordic Light Hotel i Stockholm. Jag brukar inte bli nervös av att träffa människor och prata om saker som jag är engagerad i. Men jag måste erkänna att jag fick lite lätt hjärtklappning när jag tittade ut över ansiktena på den samlade svenska näringslivseliten. När jag blir riktigt nervös lider jag dessutom av kraftig muntorrhet och igår kändes det som om hela munnen blev ett russin.

Men nervositeten gick faktiskt över rätt fort när jag märkte hur engagerade - och faktiskt också nervösa, tror jag - som näringslivstopparna var. De har gått igång på alla cylindrar och det är uppenbart att de vill göra något riktigt bra av det här.

Fortsättning lär följa som det heter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt projekt! Jag funderar på hur man skalar upp det. I pressmeddelandet står det att ni ska försöka inspirera till lokala satsningar. Finns det några konkreta mål uppsatta för det?

Hur gick urvalet till när de 20 adepterna togs fram? Helt random, eller hade de utmärkt sig på något annat sätt?

Mentorskap är verkligen grymt bra, och något som jag tycker glöms bort efter de första skälvande åren i karriären. Alla behöver en mentor, hela livet tror jag. Och det funkar ju åt andra hållet också.

Sara sa...

Kul att du gillar satsningen! Rekryteringen av adepterna (de ska faktiskt bli 21 stycken) har skötts av ungdomsarbetsförmedlare på några arbetsförmedlingar i Stockholm, Uppsala och Malmö. Kriterierna har framförallt varit att de unga som deltar själva ska vara motiverade och se det här som en möjlighet att komma vidare. Vad gäller lokala satsningar så kommer vi själva att göra en utvärdering när det här pilotprojektet är över (i höst) och se om vi kan återskapa det runtom i Sverige. Men vi hoppas också att andra i näringslivet ska kunna inspireras till att ta liknande initiativ.