torsdag 27 mars 2008

Att välja högskola är som att placera pengar

Det blir allt mer uppenbart att våren är på intågande. Ett av de tydligaste vårtecknen kan man just nu se på bussar, i skolkorridorer och på kaféer runtom – unga människor nervöst bläddrande i kurskataloger. Den 15 april är nämligen sista datum att söka högskoleutbildningar i Sverige.

Jag vet hur det är, jag var själv en av dem för inte så länge sen. Helt plötsligt har man bara några dagar på sig att fatta ett potentiellt livsavgörande beslut. Juristlinjen eller filmvetenskap? Följa sitt hjärta eller planera karriärstrategiskt? Ska man utgå från vad som är enklast komma in på? Ska man plugga över huvud taget eller ska man försöka få ett jobb direkt i stället? Tre dagar kvar… två dagar… en…

Jag kom att tänka på den här valsituationen igen när jag något senare skulle välja pensionsfonder. Situationerna har en del likheter – i båda fallen är det nästan omöjligt att överblicka alla valmöjligheter och möjliga utfall. Det enda man vet är att man måste välja, och att valet kan bli väldigt viktigt.

Studier visar nämligen att de utbildningsval vi gör – särskilt de tidigaste valen – får stor betydelse för våra liv. Och det visar sig också att det kan bli kostsamt att vela för länge. För den som väntar ett år med att påbörja studierna beräknas det exempelvis ta 10 år att ”komma ikapp” lönemässigt. I rena pengar kan det handla om ungefär 100.000 kronor i förlorad inkomst.

Tyvärr är det ju också nästan omöjligt att ge några generella råd om hur man ska välja. Men ett tips till osäkra högskoleväljare kan vara att tänka just som om det handlade om pensionsfonder. Eller som om man hade kommit över en stor summa pengar som ska investeras. Avkastningen är det du ska leva på de närmaste åren, kanske hela livet.

Frågorna man behöver ställa sig blir då ungefär de som en fondförvaltare eller pensionsrådgivare skulle ställa:
• Hur mycket är du beredd att investera? (Dels i tid och arbetsinsats, men också ekonomiskt i form av exempelvis studielån och förlorad inkomst.)
• Vilken avkastning siktar du på? (Är det bara drömjobbet som gäller? Eller nöjer du dig med att komma in på arbetsmarknaden för att sedan ta dig vidare?)
• Hur stora risker vill du ta? (Är du beredd att satsa allt på ett kort för att så snabbt som möjligt ta dig till drömjobbet? Eller väljer du hellre en tryggare väg med en bred utbildning som kan ge avkastning på lång sikt?)

Och precis som att man kanske skulle rådfråga banken inför en stor investering vill jag slå ett slag för att ta professionell hjälp inför högskolevalet.

Själv valde jag en lågriskinvestering – jag satsade på fristående kurser i teoretiska ämnen. De ledde till jobb och har gett en grund som jag har byggt vidare på längs vägen. Det känner jag mig rätt nöjd med, även om det inte alls är vad jag tänkte mig när jag för tolv år sedan satt på ett kafé i Umeå och bläddrade i kurskataloger.

Inga kommentarer: