tisdag 10 februari 2009

En god handling leder till fler.

Jag är övertygad om att första steget till att få människor att se och lyssna är att gradvis öppna deras ögon och sinnen. Genom att förstå globala/lokala strukturer och sin egen roll kan man också få syn på sina möjligheter att vara med och bidra till en bättre värld. Små steg, en enda god insats eller mindre satsningar blir tillsammans en positiv rörelse som successivt skapar förändring. Min egen övertygelse är att ”en röst gör skillnad” och det är ett budskap jag vill att allt jag jobbar med ska förmedla och stå för. Jag tror och har alltid trott på att om alla bidrar och tar ansvar så kommer världen att förändras till det bättre. Som Martin Luther King sade: "Det farliga är inte de onda människornas tal – det farliga är de goda människornas tystnad".

Just nu genomgår världen en gigantisk ekonomisk kris. Många människor, även i Väst, står inför svåra utmaningar. Men enligt en trendrapport som släpps i februari 2009 skapar krisen inte mer egoism utan snarare längtan efter att visa och ta del av empati och medkänsla. Rapporten talar om ungdomsgeneration som Generation G: “The current financial meltdown has led consumers to be more disgusted than ever with greedy corporate execs who just don’t care. The need for the opposite of greed is never greater than in challenging times. Challenging times see people craving care, empathy, sympathy and generosity.”

Ur positiv kraft skapas ny positiv kraft. Genom att göra gott, även genom små handlingar i vardagen, kan vi skapa ett bättre samhällsklimat och inspirera andra. Jag hoppas att jag i mitt nya uppdrag kan finna ett sätt att foga ihop idén om varje enskild människas egen förmåga till att bidra till förändring, med fakta om de grymheter som drabbar världens barn. I förlängningen kan kombinationen av ökad kunskap och insikt om den egna kraften leda till reell förändring.

Inga kommentarer: