torsdag 16 oktober 2008

Pinsamt tv4!


Några av er har kanske uppmärksammats Idol Eftersnacks nya programledare Katrin Zytomierskas bitska kommentarer som har upprört såväl årets idoldeltagare som tv-tittare. Jag hoppas innerligt att ni kanske sluppit denna lågvattenmärkta diskussion och att ni hoppat över att lyssna på hennes dravell. Men som allt annat i denna skruvade medievärld är det svårt att undgå när kvällstidningarna tar spinn. Hur som helst tackade jag efter en del om och men ”ja” till att delta i gårdagens Kvällsöppet på tv4. Kvällsöppet frågade sig vad man egentligen får säga i tv? Har tv-mobbningen gått för långt? Gick Katrin över gränsen? En viktig diskussion som fick 6 minuter som inte innehåll något vettigt. Som tur var avrundade Marcus Birro med kvällens klokaste ord. Moral!

Att jag överhuvudtaget bemödade mig att åka dit och desto mer onödigt att försöka säga något i samband med att fröken Zytomierska svamlade om hennes tanke med att kalla idol deltagare för ”bögig”. Så okunnigt, dåligt, fruktansvärt onyanserat och lågt. Det som dock gör mig mest upprörd är inte Katrins oförmåga eller elaka rättframhet utan att tv4 medveten väljer henne som programledare till ett av Sveriges största underhållningsprogram som nästan alla barn och ungdomar för tillfället följer med stort intresse. Tv4 är ju naturligt fullt medvetna vem de anställer, kanske är det till och med ett strategiskt val att anställa just denna oansvariga och cyniska människa för att de redan innan vet att hon ska skapa rabalder och uppmärksamhet. Det massmediala spelet, syns man så finns man. Otroligt pinsamt och upprörande tv4.

Katrin Zytomierska inställning till ansvar och medmänsklighet är oroande, om hon nu tackar jag till ett programledarjobb så bör hon väl samtidigt tänka till vilket ansvar hon har? Och vilka konsekvenser just hennes insats kan leda till? Kanske tom se möjligheten att göra något bra, vara en positiv förebild.. ja ja men det orkar jag inte ägna fler minuter åt för hon verkar ju uppenbarligen inte bry sig utan jag fortsätt istället oroa mig över tv4 val och strategier.


Se själv min sammanbitna min och att jag till slut inte orkar säga något! Pinsamt!

5 kommentarer:

linlasj sa...

Nu är du överdrivet själkritisk. Du gjorde bra ifrån dig. Din egen känsla om att inte kunna säga något uppfattade inte jag.

Och om man uppfattade den så är det precis så man reagerar inför bevisligen korkade människor, och det är inte mina ord - att hon faktiskt är korkad - utan Gert Fylkings.

Geniet har sin begränsning men dumheten är gränslös. I detta fall torde TV4s dumhet överträffa Katrins, vilket inte vill säga lite. Den vinklingen som du tar upp här har jag inte tänkt på. Det är säkert TV4-medvetet.

Bort ska hon, förebild är hon Inte.

Gunilla sa...

Du gjorde vad du kunde, fast hon inte köpte det!
Bra gjort att ställa upp!
Tummen upp!

Dennis Alexis Hellström sa...

Du var jätteduktig! Det var Katrin som gjorde bort sig med sina pinsamma bortförklaringar. Mobbning är alltid fel. Jag har själv bloggat om detta och nu även startat en namninsamling som du gärna får skriva under:
http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2509

Fortsätta kämpa för det rätta!
Kram! :)

Anonym sa...

instämmer. trots det hopplösa upplägget på "debatten" och programmet tyckte jag du hann förmedla vettiga och bra åsikter. du och birro gjorde i alla fall programmet en aning meningsfullt :)

Anonym sa...

Bra och viktigt att göra andra röster hörda än Katrin Zytomierskas. Du gjorde ett gott intryck medan jag tyckte lite synd om Katrin. Någon gång under hennes uppväxt borde någon lärt henne vårt personliga ansvar för det vi säger och gör. Hon hävdade att hon inte "avsåg att såra", att hon enbart lade in positiva meningar i ordet bögig. Gott så, men...hon äger inte rätten att avgöra om någon blir sårad eller inte. Det är ju den egna upplevelsen som räknas. Vilket TV4 säkert är mycket medvetna om, man kan inte säga vad som helst i TV. Man ser nämligen inte alla som tittar och kan förklara hur man menat, trösta och välja andra ord. Det sagda ordet är redan ute.
Dock tror jag att hon hängdes ut lite extra för att det är hemskare om sådana här klavertramp görs av en tjej. Vi tjejer skall ju inbyggt i oss själva, veta hur man uttrycker sig, vara omvårdande och empatiska...därför blir det så oerhört hemskt när en tjej häver ur sig något dylikt...hade det varit hennes ex, Alex Schulman, hade det säkert upmärksammats men inte på samma sätt. Han är ju kille och det vet ju alla hur killar kan uttrycka sig.

Sammanfattningsvis, du gjorde det bra. SYnd att fu inte fick prata mer!