torsdag 27 september 2007

En viktig dag

Idag inleds alltså rättegången mot de s.k. Stureplansprofilerna. Det känns som att många jävligt viktiga frågor kommer att besvaras de närmaste dagarna: Våldtagna tjejer som varit för fulla, haft för utmanande kläder och haft sex med förövarna tidigare får de skylla sig själva? Om en kvinna till en början tackar ja till sexuellt umgänge men ångrar sig och säger nej - får hon skylla sig själv? Tjejer som blir bjudna på drinkar och blir drogade - ska de behöva bli kallade drinkluder?

Och vad har hänt med respekten mellan unga killar och tjejer?

Hur var och en väljer att ha sex med varandra är naturligtvis en privatsak men det förusätter en ömsesidig respekt och en väl uttalad överenskommelse mellan de som deltar. Att balansera på sköra gränsdragningar är att leka med elden. Det kräver massor av lyhördhet och förståelse.

Oavsett vem som rent juridiskt har rätt så mår jag illa av den kvinnosyn som dyker upp här och var och som har dragits till sin spets i det här fallet, där man dagen efter kommunicerar via sms med begrepp som "hora", "förnedring" etc. Där en jargong och kultur leder till att handlandet spårar ur och människor utnyttjas. Och jag mår illa av hur media väljer att vinkla sina artiklar där jakten på den bästa "storyn" blir målsättningen. Allt det här speglar den givna könsmaktsordningen i vårt samhälle, det speglar hur makten är fördelad och hur vi alla bidrar till att bibehålla dessa normer.

Jag tänker på den unga kvinnan som sitter i rättsalen idag, jag vill ge henne kraft och mod att våga fortsätta sin viktiga kamp. Jag förstår hur det känns.

Inga kommentarer: