torsdag 24 september 2009

Bok- och biblioteksmässan var inget för mig, tyvärr!

Jag älskar böcker, inbundna, tjock och gärna med vackra omslag. En bok är fylld av drömmar, engagemang, vackra ord och lärdomar. Allt viktigt som livet består av. Men mässa är verkligen ingenting för mig! Efter en mycket givande Almedalsveckan i somras så beslutade jag att avsätta tid till en dag på bok- och bibliotek mässan i förhoppning att knyta några nya kontakter men mest för att inspireras och få nya idéer. En riktig missbedömning från min sida, tyvärr! Låt mig förklara, en gigantisk mässlokal fylld av montrar och miljontals böcker staplade på varandra i olika kreationer. En tryckande värme. En ljudnivå som skapar en trummande huvudvärk. Kloka människor som desperat försöker ta sig fram i mässbruset genom att hålla korta föredrag i sina montrar, vilket var i stort sätt omöjligt att höra. Den enda riktiga behållningen för mig var den internationella zonen, alltid bra att återse några gamla ansikten samt se vad de stora internationella organisationerna har överst på sin opinionsagenda. Men efter två timmar minglande där så kändes det inte som om det fanns så mycket mer för mig att ta del av. Jo, såklart ett tiotal intressanta seminarier men då var jag tvungen att betala 1200 kr för en biljett som gett mig tillträde till seminarierna enbart under en dag, jag menar 1200kr för en dag!? Vad är det för pris, vem har råd med det? Kultur för alla? Nja. Jag avstod. Kanske är jag inte målgruppen för denna mässa?

Inga kommentarer: