onsdag 12 augusti 2009

Friends är en icke-vinstdrivande organisation!

Med anledning av Skolverkets rapport som kom ut i våras, där de största antimobbningsprogrammen i Sverige granskats, har en diskussion om dessa blommat upp. Som berörd part vore det kanske naturligt för mig att gå i polemik med Skolverket och forskarna bakom rapporten. Men jag vill i stället framföra beröm för att man genomför en kritisk granskning av det arbete som bedrivs på mobbningområdet. Igår kväll sände Aktuellt ett långt inslag där jag deltog se inslaget här!

Angående min medverkan i Aktuellt igår vill jag förtydliga några viktiga punkter rörande Friends organisation. Friends är en stiftelse med 90-konto vilket innebär att vi är icke-vinstdrivande och helt utan statliga bidrag. För att hålla nere utbildningskostnaderna för förskolor, skolor och idrottsföreningar subventioneras deras kostnader genom bidrag från sponsorer och bidragsgivare.

Friends har inte ett individfokuserat synsätt. Vi motsätter oss starkt att det skulle finnas någon speciell form av personlighet som gör att någon blir mobbad eller mobbare. Orsakerna till mobbning bottnar i komplicerade processer som har att göra med individer, grupper, normer, ledarskap mm.

Friends erbjuder inga snabba lösningar eftersom vi inte tror att det finns en universalmetod som passar alla. Istället erbjuder vi utbildning, inspiration och kontinuerligt stöd i arbetet för en trygg och jämlik förskola, skola och idrottsförening.

2 kommentarer:

linlasj sa...

Friends behövs. Friends syns. Att Friends retar förstår jag, för ni ställer krav.

Skriver medan jag lyssnar...Mobbningsmotstånd ska kosta pengar, lärarna mäktar inte med - de kan inte lära sig allt - det har jag erfarenhet av.

Jag tror lösningen ibland är enkel men kräver energi, envetenhet och ett mål. Problemet är inte alls komplext, en forskare vill ju så klart göra det till komplext. Annars fås det inga pengar.

linlasj sa...

Ingenting gör mig mer irriterad när poliser utreder poliser...vi ser här ett exempel på att lärare utreder lärare.

Under den tiden när våra barn gick hade man en modell som hette farstamodellen. Den hade som ledstjärna att föräldrarna inte skulle meddelas. Alla, säger alla, föräldrar tyckte det var vansinnigt.

Skolan kan inte, och ska inte, hantera mobbning själva. Det har inte fungerat.

Sedan tror jag att organisationerna är av olika kvalisort. Om de andra vet jag inget, om friends vet jag mycket.