lördag 14 juni 2008

Hur får du information om EU?

"Hur får du information om EU?" Det var frågan under Regeringskansliets konferens i onsdags. RK rustar sig inför Sveriges ordförandeskap hösten 2009, hur ska de nå ut till medborgarna för att öka intresset och kunskapen om EU. Dagarna efter Irlands tydliga nej så känns frågan högaktuell. Hur ser framtidens samarbete ut i Europa, vilken roll kommer Bryssel att spela om några år? När jag själv funderar på frågan så måste jag i ärlighetens namn säga att jag personligen avskyr att åka på möten i Bryssel eller delta vid Europeiska samarbetskonferenser. Jag har tvingats göra det vid några tillfällen och varje gång upplevt samma maktlöshet över strukturen och känslan av att det bara snackas massa vackra ord. Sen är det naturligtvis intressant att lyssna på hur andra länder arbetar med frågor som jag är intresserad av men själva salen, upplägget och orden skrämmer bort allt engagemang. Så kära RK medarbetare ni har en gedigen utmaning framför er, att nå ut till kräsna unga medborgare i en värld som är gränslös och nära och ett Europa som känns mer förgivet än viktigt att engagera sig för.

Inga kommentarer: